Leta i den här bloggen

torsdag 13 oktober 2011

Ska vi bråka om solenergin sen?

Snart är tiden förbi för olja och uran. Dessa kommer inte att styra världsmarkanden i framtiden.
Idag sände man en mycket intressant program på SVT2 om solenergi i Algeriet.
Där hade man byggt en anläggning av solceller som motsvarade 25 fotbollsplaner till ytan. Man vill bli exportör av solenergi i framtiden när oljekällorna sinar. Problemet är dock att om man ska komma upp
i de kvantiteter som behövs för den europeiska marknaden behöver man göra investeringar på offantliga 3000 miljoner euro. Det klarar inte ett land att göra. Alltså blir det utländska spekulanter som måste till som finansiärer. Har vi framtida konflikter bakom hörnet här? EU bör finna gemensamma riktlinjer där man dels ser till att rika länder inte profiterar sig på fattiga och där vi får en trygg marknad med vinna vinna koncept så att framtida konflikter kan undvikas. Oljan har det krigats mycket om. Fast med andra svepskäl såklart.. Historien får inte upprepas.

onsdag 12 oktober 2011

Landstinget Blekinge diskriminerar medarbetare över 65 år!

Många gånger har jag påtalat vikten av att man från landstingets sida värnar om att personer med nyckelkompetens blir kvar vid sin anställning tills de fyller 65 år men allra helst längre. Vi skulle
då kunna minska vårt behov av hyrläkare som både kostar mer men också inte bidrar till samma
kontinuitet. Och naturligtvis så har en läkare/sjuksköterska kring 65 år ovärderliga erfarenheter med sig.
All denna kompetens och erfarenhet är värd att betala för. Men vad gör man? Jo man upphör att betala
in pensionsmedel för de som fyllt 65 år. I besparingssyfte. Att pengarna löper ut i andra änden på hyrläkare det tycks man inte begripa. Detta ska jag vända upp och ner på.
Talesättet "dumsnålt" passar väl in i sammanhanget.

måndag 10 oktober 2011

schemaläggning av läkare istället för uppsägning av undersköterskor och vårdare

Ska det vara så förbenat svårt att schemalägga läkarna i Landstinget Blekinge i 3 måndader?
Eftersom detta skulle leda till besparingar och bättre tillgänglighet för patienterna så förstår jag inte varför man inte helt enkelt kräver detta. De vill inte blir svaret när man för femtioelfte gånger frågar hur det går med detta. Vaddå vill inte?! Om jag får välja mellan att ge en undersköterska sparken och en läkare en spark i baken så är valet enkelt.

Visst är landstingspolitik spännande. Men det är minsann irreterande ibland också.

Uppsatta mål ska minsann följas och det ska vi politiker följa upp!

För mig är det glasklart! Har jag rätt och alla andra fel eller vice versa??

Under landstingsstyrelsen den 19 september lade jag följande yrkande:

"Oavsett att diverse chefer slutat och inte kan ta fram åtgärdsprogram så ser vi inte att verksamheten inte kan göra detta. Det är vår syn att det inte är avhängigt en person att en verksamhet når framgång eller inte.
Centerpartiet yrkar därför:

att de verksamheter inom HSF som ej nått de kostnadsreducerande åtagande man fått sig tilldelade, omgående skall ta fram åtgärdsplan"

Idag behandlades detta på landstingsstyrelsens arbetsutskott och majoriteten S, V och MP ville lämna följande svar till styrelsen på behandlingen av ärendet:

"Sedan första oktober har vi en ny organisation och med det nya chefer för de verksamheter som är berörda. Dessa chefer måste få tid att göra sin planering för att kunna fullfölja de uppdrag som är utlagda. Ledningsgruppen för sjukhuset arbetar med nya åtgärder."

Jag reserverade mig till förmån för mitt yrkande dock justerat i formuleringen med bl.a. datum för när redovisning av åtgärdsplanerna ska redovisas. Jag menar å det bestämdaste att
1) Var och en chef med budgetansvar ska ta fram en åtgärdsplan. De är inga blåbär, våra chefer. De har suttit på sitt uppdrag länge och de lyfter en lön som kompenserar dem för det ansvar de är ålagda. Divisionscheferna som har slutat och som man menar är orsaken till att man inte kan avkräva verksamheterna detta ansvar. Helt fel vill jag påstå. Divisionscheferna har suttit som det yttersta ledet i ett chefsled och de kan knappeligen förväntats ha varit de som tagit fram underlag för kostnadsreduceringarna utan de har haft att se till det övergripande arbetet. De som tagit fram underlagen sitter kvar och de kan också avkrävas det ansvar jag menar att de ska.
2) Vi har satt detta som ett mål. Mål ska följas och politikens uppdrag är att ange mål och följa upp att de verkställs samt rätta medel efter målen/ rätta mål efter medel. Nåväl. Vi fick ju kritik från revisionen förra året för att vi inte tillräckligt följde upp målen. (Jag gjorde det fast muntligt och en del skriftligt och blev för det positivt omnämnd i rapporten vill jag påpeka) Och nu har man överseende med att målen inte följs för att två chefer slutat! Man kan inte ha en verksamhet som är så skör att den beror av enskilda personer.

Idag var Wendt på älgjakt så Birgitta Stål ersatte honom. Hon stödde mig och reserverade sig också till förmån för mitt yrkande. Nina Edlund också M var inte beredd att stödja på sittande möte..

Vad göra då med de chefer som jag menar inte uppfyller sitt uppdrag till fullo? Ja har man ett så rimligt krav som att de ska återkomma med förklaring varför de inte kan nå målen och med det en åtgärdsplan så anser jag att man kan stoppa lönepåslag i nästa lönerörelse. Jag anser också att vi ska titta närmare på den modell man infört i Vejle i Danmark. Där får chefer som klarar sina ålagda kostnadsreduceringar lönepåslag. Dock anser jag att lönepåslaget i så fall ska fördelas på alla anställda inom den enheten. Kruxet är bara (och inte så bara) att vad göra med de verksamheter som under lång tid skött sin ekonomi och därför redan har låga kostnader och därmed har svårt att ytterligare pressa ned dem?

Sammanfattningsvis:
Det är spännande att vara landstingspolitiker! :)