Leta i den här bloggen

tisdag 4 juni 2013

Oj vad viktig man var nu då!

I morse fick jag ett sms från Alexander Wendt. Han förklarade att han blivit grovt felciterad i dagens tidning.
Jo, tack. Det begriper jag ju att han inte sagt att vi förlorade omröstningen om vindkraftverket för att jag var sjuk idag. Vi som är i opposition är väl medvetna om att vi ligger i numerärt underläge. Denna mandatperioden i alla fall. Sen får vi se :) (Vi får också se hur många vindkraftverk och andra industrier det blir att hålla rätt på sen.)
Men att en journalist som skriver om landstingspolitiken och dessutom bevistar landstingsstyrelsen har så dålig kännedom om majoritetsläget i landstinget förvånar mig. Vi kallas ju opposition och S, V och MP för majoritet. Precis som ordet säger så är de fler och har fler röster.. Hon kanske felciterade även sina egna tankar?

Är jag lite krängd och spydig nu? Ja, jo det är jag väl. Men man blir ju sur när man har så otroligt låg frånvaro som jag har, och då, DÅ, blir man minsann påhoppad. Jag var ju sjuk för tusan. Många av mina elever kan vittna om att jag inte viker ner så lätt. Har jobbat med feber ett otal gånger. Men igår låg jag helt pall. Ringde till och med min vårdcentral. De har ett callbacksystem som funkar bra förresten. Man kan byta tid om man trycker stjärna..

Jo, jag har hört att man ska hålla sig vän med journalister. Men som min far sa. Du kan aldrig bli politiker för du är lika smidig som ett järnspett. Men jag är det ännu i alla fall.

Romson vet lite om en verksamhet hon vill straffskatta bort!

Intervju av Åsa Romson, Miljöpartiets språkrör i expressen: 

"Men du har inte svarat riktigt på frågan. Hur åkarna ska klara de här kostnaderna, för det handlar om miljoner bara för ett litet åkeri. Har man 5 till 10 bilar så handlar det om miljoner, har man en bil handlar det om 200 000 kronor per år. Då pratar vi om transporter som går över hela Sverige. Hur ska de klara det?
– Vi kommer att göra lastbilstransporter i Sverige dyrare, så är det ju. Det kräver att man effektiviserar sina transporter. De bolag som hittar effektiva transportlösningar, som till exempel kör en lastbil i stället för två i dag, eller som samlastar så att det blir en transport i stället, de kommer att tjäna på det här systemet.
Varför tror du inte att de redan gör det?
– Jag ser ju att de inte gör det.
Hur ser du på risken att konsumenterna blir de som i slutändan får betala genom högre priser på varorna. Samtidigt som lastbilarna fortsätter att köra lika långt, varje år?"


Ja, vad ska man säga.
Först förklarar hon att de lägger fram ett halvfärdigt förslag för att de inte har tillgång till de utredningsresurser som regeringen har. Och då undrar jag:
Varför föreslår Miljöpartiet alltid straffskatt? Varför alltid piskan istället för morot? Och varför i hela friden behöver de en stor utredningsapparat för att fatta att en mindre åkeriägare skulle duka under om denna skatt införs. Det är ju bara att gå ut till vilken åkeriägare som helst så kan de visa svart på vitt att de marginalerna inte finns. Alternativt måste priserna för transporter höjas rejält. Det kommer att märkas på frukten, blöjorna etc.
En annan konsekvens kan ju också bli att de åkerier som försöker byta ut till RME bilar (miljövänligare) får stryka de planerna för att de inte har råd. Med andra ord. Det blir fler utländska bilar som spyr ut avgaser och färre miljövänligare lastbilar.

Sen en annan sak som fick mig att studsa. Hur kan hon påstå att det går två lastbilar istället för en idag. Har hon inte sett alla dessa lastbilscentraler. Vad tror hon de gör där om inte lastar om.
Min sambo jobbar som trafikledare på ett åkeri. Åkerierna köper och säljer gods av varann hela tiden. Fyllar de inte bilen på resan hem har de ingen förtjänst.
DÄREMOT: Går det lastbilar och budbilar mellan våra offentliga inrättningar kors och tvärs och halvfulla. Vi har länge från Centerpartiets sida föreslagit att man ska lägga ut transporterna på entreprenad. Just för att få folk som är experter på logistik och som har andra gods att fylla ut bilarna med. De tjänar såklart pengar på det samtidigt som landstinget kan få ner sina kostnader. Men den största vinnaren är miljön och våra kommande generationer!