Faktiskt har vi bra mycket bättre chans mot Finnarna i ishockey än i skolan.
I helgen var jag på ett seminarie där man behandlade frågan varför Finlands har så bra resultat i PISA* undersökningarna år efter år. En finsk man, tidigare rektor i Finland, Kurt Thorsell, beskrev det finska skolsystemet.
Jag lyssnade förväntansfullt och trodde ett konkret svar skulle serveras. Men icke.
Jag ställde flera frågor:
Har ni klasslärare eller ämneslärare i så 1-6
Har eleverna sk. egen planering?
Har lärarna hög lön?
Svaren var att de inte har klasslärare utan samma lärare följer en klass. Man har katederundervisning, lärarnas löner var inte så höga. Något högre än de svenska.
Vidare fick vi veta att:
97% av skolorna är kommunala.
Det är svårt att komma in på lärarutbildningen.
Lärare har hög status i samhället.
Ringer man hem och berättar att barnet inte skött sig i skolan blir föräldrarna upprörda och skäller på sitt barn. Skolan är mycket viktig för att man ska kunna få jobb.
Man har inga nationella prov! De man har är stickprov och anonyma.
Man har ingen skolinspektion!
Man har katederundervisning.
Man har en tydlig läroplan.
Läraren på högstadiet har behörighet i ett huvudämne och ett till ämne. I Sverige har en lärare 4-5 ämnen på högstadiet.
Gymnasiet skiljer ganska mycket. Man har helt särat på yrkesgymnasierna och de studieförberedande.
Men tillbaka till 15 åringarna.
Jag tror det har mycket med att göra att det är bättre disciplin på lektionerna i Finland. Tänk att de jobbar hela lektionen, inget trams och inte en massa tillrättavisningar som stör och äter lektionstid. Då får de ju så mycket mer lektionstid! Att föräldrarna lyfter skolan och påpekar att den är viktig gör också att eleverna blir mer motiverade. Jag tror även att de höga inträdeskraven på lärarutbildningen spelar roll.
Själv läste vi ihop med ingengörerna när jag läste till lärare i Kristianstad och drygt hälften hoppade av eller blev petade. Men så har det inte sett ut över hela landet! Tyvärr ändrade man och avskaffade den 4-9 resp 1-7 utblildningen man hade då där man valde inriktning. Själv valde jag matte/NO . Jag har vid ett annat seminarie fått veta att en stor del av de som undervisar i matte på låg och mellanstadiet avskyr ämnet enligt en studie! Kanske innebär de höga intagningskraven på lärarutbildningen i Finland ett filter mot dessa. För de har klasslärare precis som vi. Och i Sverige finns ju faktiskt en och annan som är just matte/NO lärare på låg och mellanstadiet.
Det vore naturligtvis ännu bättre om man på högstadiet endast undervisade i 2 ämnen. Det skulle ge läraren möjlighet att fördjupa sig i sina ämnen på ett helt annat sätt och det vore lättare att hålla sina kunskaper i topptrim. Det blir färre bollar i luften och därmed mindre stress. Att ha en massa planeringar i gång är ett otyg och äter på undervisningen. Och all den dokumentation vi har i Svensk skola idag! Det om något bidrar till sämre resultat. Det är jag övertygad om. Precis som läkarna i Sverige så har lärarna på tok för mycket dokumentation. Vi dokumenterar för att försäkra oss om att allt ska gå rätt till men det leder till att det inte gör just det! Vi vill kvalitetssäkra men är det det vi gör?
Mina slutsatser:
Höj intagningskraven på lärarutbildningen. Att läsa ihop med ingengörsutbildningen är inte dumt. Men då ska man även ha de två dagar med skolinriktning som vi hade utöver. Tufft men bra. Det blir mindre tufft att komma ut som lärare om man är bra rustad.
Ha ämneslärare på låg och mellanstadiet.
Ha 1-2 ämneslärare på högstadiet. Här tror jag man valde att ha lättplacerade lärare istället för kvalitet. man tog den enkla vägen, lätt att göra schema t ex, istället.
Ha kvar de nationella proven. De behövs. Även om Finland lyckas bra ändå är jag tveksam till att avskaffa dem.
Man har nu infört en tydligare läroplan. Det är bra.
Höj rektorslönerna så att vi får bra skolledare. De måste bli bättre på att stötta lärarna och våga stå på sig mot föräldrar som klagar på läxor, att deras teling blivit utvisad från lektion etc. I deras utbildning måste fokus läggas på att vara en god ledare och chef. Lyft bort de administrativa uppdragen från rektorn. Låt ekonomifunktionen sköta den biten.
Mer undervisning och mindre planering. Mötet mellan elev och lärare är viktigast av allt.
50 minuters lektion ska vara 50 minuters lektion. Varje tillrättavisning av en elev tar minst 2 minuter! 10 tillrättavisningar blir....!! Lägg därtill att de elever som försöker delta aktivt tappar tråden när man blir avbruten. Här har vi ett stort föräldrar ansvar. Man måste lära sina barn att visa hänsyn. Jag tror Finska elever får mycket mer lektionstid helt enkelt. Elever har vid flera tillfällen sagt till mig att jag är sträng men snäll! De trivs bättre i ett klassrum med ordning och reda. Då blir ingen kränkt. Är det stökigt kan man inte heller läsa av om någon inte mår bra. Lugn och ro är A och O.
.För att sticka ut näsan ännu mer så tänker jag påstå att elever med invandrarbakgrund och de som idrottar är mycket mer disciplinerade och ambitiösare. De förstår att man måste vara tyst när tränaren pratar och de förstår att ju mer man tränar desto bättre går det. De som spelar dataspel halva nätterna kan såklart inte prestera så bra. Det kunde man tycka att föräldrar skulle förstå. Föreläsaren Kurt Thorsell återkom hela tiden till att inställningen till skolan är viktig och i Finland anser man att skolan är mycket viktig.
Min praktikhandledare gav mig ett ovärderligt tips och det vill jag gärna dela med mig av:
Man ska skriva upp närvaron efter lektionen. För att ha koll på att man sett alla
*PISA är en undersökning som görs vart 3:e år där man jämför 15 åriga elevers kunskaper i Läsförståelse, matematik och naturvetenskap.