Leta i den här bloggen

lördag 15 februari 2014

Delar av landstingets chefstjänstemän djupdyker i politiken!


Idag blev jag verkligen förvånad.
Några högt uppsatta chefstjänstemän uttalar sig i en insändare och tar tydlig ställning i sjukhusfrågan. En i allra högsta grad politisk fråga. Även kommunikationschefen gör det. Hon som om någon borde varit neutral. Hon behöver dessutom inte ta ansvar när sen ekonomin brakar ihop.

Som jag ser det har de satsat allt på ett kort. 
Jag är redo att kliva av landstingspolitiken om förslaget med två lasarett vinner. För som jag ser det kan man inte sitta i en styrelse och jobba för något man inte tror på. Då jobbar man motvärns, medvetet eller omedvetet är lika illa. 
Följaktligen spelar dessa chefer ett högt spel. För som jag ser det kan de inte sitta kvar om beslutet blir att bygga ett lasarett. Likaväl som att jag inte kan sitta kvar om det blir två.

t ex. inte skulle det kunna sitta en styrelseledamot i Teliasonera om man inte tror på iden att riva ner alla kopparledningar.

Järnvägar: Det gäller att satsa rätt. Så det inte spårar ur

I Blekinge har vi två hamnar.

Idag frågade jag en man som är mycket väl insatt i godstransporterna i länet och genom hamnarna hur mycket gods som fraktas över Karlshamns hamn jämfört med Karlskronas hamn.
Svaret blev:
"Man brukar säga att i Karlskrona hanterar man lika mycket gods under ett år som vi hanterar i Karlshamn under Juli månad (lägsta volymen under året)"

Så varför prioriterades Emmaboda banan före Sydostlänken. Båda järnvägsförbindelserna behövs men det är helt klart att både ur miljösynpunkt och ekonomisk synpunkt så är behovet större av Sydostlänken. 
Det hade dessutom avlastat Skånes överhettade trafik.
Och inte var det någon som ville trafikera Emmaboda banan. Man fick inte in några anbud. 
Tack och lov är trafiken igång nu. Och det är för väl att man även gör tågstop vid Holmsjö.
Det är verkligen ett lyft för Holmsjö och inte stör det oss resenärer om det blir några minuter längre färd. Bättre då att tåget håller tidtabellen.

Häromdagen följde jag "Infrastrukturdagen" på TV. En man i publiken gjorde ett intressant påpekande. Han menade att det här med medfinasiering har lett till att de mest prioriterade projekten fått stå tillbaka.
Jag är för medfinansiering men man måste se över det här med hur man ska prioritera. Även om det finns kommuner och privata aktörer som är stadda i kassan och redo att finansiera så kan inte staten ha rätt att satsa med allas våra gemensamma medel på något annat än det som är bäst för hela landet.

Lite från tidningarna om saken:
BLT 2012-08-09

"Ingen vill köra tågen

Blekingetrafiken fick inga anbud. Inget företag vill köra trafiken på Emmabodabanan.
Det är orsaken till att persontrafiken inte kan starta när den upprustade banan står klar i juni nästa år.
– Vi har inte velat gå ut med detta tidigare, men nu måste vi bemöta kritiken genom att berätta sanningen, säger Blekingetrafikens vd Hans Jonasson.
– När anbudstiden gick ut för en månad sedan hade vi inte fått ett enda anbud. Det fanns inget företag som ville köra tågen mellan Karlskrona och Emmaboda. Vilken stress! Vi fick kontakta våra jurister och börja om igen med att uppvakta olika företag.
Den processen pågår just nu men Hans Jonasson kan inte gå in på hur långt man kommit.
– Förhoppningsvis hittar vi någon som kör.
Kritiken som ventilerats i pressen är det faktum att Blekingetrafiken, utan att förklara varför, sagt att persontrafiken väntas komma igång först ett halvår efter att själva banan är klar, i december 2013. Det är denna tidsaxel kommunalråd Mats Lindbom (C), ansvarig för infrastrukturfrågor, kommenterar.
– Uppseendeväckande, säger han. Vi har kämpat i årtionden för upprustningen av Emmabodabanan och när den är färdig är vi inte rustade att sätta trafik på banan. Vad skickar det för signaler?
På Blekingetrafiken har det varit ett minst sagt turbulent år.
– Från början var vi hårda mot Trafikverket för att förvissa oss om att starten verkligen skulle ske i juni 2013, säger Hans Jonasson. Sedan blev det klart att en bro skulle byggas över järnvägen vid Bergåsa station och det skapade oro över att driften skulle bli försenad.
– Det stora problemet blev i stället att ingen ville köra trafiken. Och att vi nu har svårt att hitta någon som ville sköta underhållet av tågen. Det är en separat upphandling och en stor sak. Det gäller skötseln av 20–30 tåg.
Blekingetrafiken samverkar med Kalmar, Kronoberg, Jönköping och Skåne. Det senaste bekymret är tillgången på tåg som också visat sig bli ett problem.
Sedan länge är det bestämt att Blekinge ska ta över pågatågen från Skåne där man byter till modernare tåg.
Skånetrafiken har först i sommar lyckats få fram sina nya tåg och därmed kunnat släppa pågatågen till Blekingetrafiken.
– Nu ska personal anställas och ett antal komponenter komma på plats, säger Hans Jonasson. Vi behöver ha tid på oss. Normalt tar det ett år att få igång hela verksamheten.
– Om vi kör pågatågen som de är kan vi kanske vara redo i augusti nästa år, men jag skulle vilja ha dem snygga och uppfräschade, med nya säten och dylikt. Då blir vi inte klara förrän i december. Förutsatt att vi hittar någon som vill köra tågen.

torsdag 13 februari 2014

Akut brist på vårdpersonal!

I debatten om två lasarett eller ett så har jag försökt att få lokalpatrioterna att inse att vi står inför akut brist på såväl sjuksköterskor som läkare. Men det verkar inte som att de som inte är insatta i vården förmår inse hur akut läge vi befinner oss i.
Nu rullar nyheterna upp problemet. Ena dagen efter den andra. Detta är bara början!

Dagens BLT: Anders Renholm, primärvårdschef förklarar det akuta läget i Blekinge. 2000 listade patienter per läkare. Riktlinjen är 1500. Det saknas i nuläget minst 25 läkare. Man har länge arbetat intensivt med rekrytering. Ett flertal läkare har man rekryterat från andra länder.

Igår stod det på text TV om den stora läkarbristen som råder över hela landet inom just allmänmedicin. dvs primärvårdsläkare.

Idag rapporterade TV4 Nyheterna att man tvingas stänga 20 vårdplatser på universitetssjukhuset i Linköping! Detta eftersom bristen på sjuksköterskor är så stor.

De senaste somrarna har vi haft stora problem att bemanna vården. Sjuksköterskor som har jobbat under sommaren har fått en extra månadslön och utöver det en extra ledig månad. Alltså sina semesterdagar kvar plus en månads extra semester. Detta kostar många miljoner och utarmar vården på personal övriga delen av året. Man har även överanställt under första halvåret. Trots satsningen var man tvungen att ta in sjuksköterskor från bemanningsföretag.

Nu har vi möjligheten att bygga ett nytt sjukhus. Sannolikt för en lägre kostnad än så som sossarna föreslår nämligen att renovera de två lasaretten vi har. Varför? Varför? Varför? gör vi inte det då?
Alla som är ens lite insatta i vården vet att det bästa är ett sjukhus.
Alla som är lite insatta i politiken vet att det sitter en hel drös politiker i en ljuv maktposition och det är dessutom flertalets trygga försörjning. Speciellt majoriteten är livrädda för att göra några förändringar. Man behöver inte ha master examen i psykologi för att förstå att väljarna föredrar att slippa förändringar. Man vet vad man har. Det är bara det att gemene man vet inte att det vi har är ett korthus!


söndag 9 februari 2014

Svar på tal på Mats Lindboms insändare i Sydöstran 8/2-14

För att spara lite möda så svarar jag på Mats Lindboms insändare här nedan genom att skriva mina kommentarer i grön text: 

Våra lasarett ligger bra placerade
För oss som inte är så djupt involverade i sjukvård blir känslan lätt att det är för mycket diskussion om geografisk placering. Mats Lindbom bryr sig inte om den geografiska placeringen bara det blir Karlskrona.
Ska det vara ett eller två lasarett i Blekinge? Det är för lite debatt om sjukvårdens innehåll. Ja verkligen. Det är just det som är frågan. Ska vi ha två byggnader med lite innehåll eller ett st. lasarett med mycket och fungerande innehåll?
Man borde ställa sig frågan om hur vården blir mer tillgänglig. Då inte enbart ur ett geografiskt perspektiv. Det är framförallt två saker som vi behöver ha inom greppbart avstånd; primärvård och tillgång till akutsjukvård.
 Än en gång: den geografiska placeringen spelar ingen roll. Bara det blir Karlskrona. Vet förresten Mats Lindbom om att akuten i Karlshamn är stängd? Den är öppen på dagtid men är ingen akutmottagning i dess egentliga mening. Men vi har ju en bättre transportorganisation på dagen menar Sossarna.. Och som de flesta som bor västerut är den numera stängd nattetid. Just för att vi är ett för litet län för att bedriva vård på två ställen.
Vid planerade kirurgiska ingrepp när läget inte är akut spelar avståndet mindre roll. Vilka samband finns det med hög belastning på akutsjukvården och låg tillgänglighet till primärvård? Vad skulle hända om vi hade våra vårdcentraler öppna till minst klockan 22.00 - i vart fall fem kvällar i veckan? Kostnaderna för lokaler och utrustning har vi redan, det som kommer till är ökade personalkostnader.
 
Ser vi sjukvården ur ett helhetsperspektiv för länet så skulle det inte med nödvändighet leda till utökade personalkostnader, däremot omfördelade kostnader inom län och kommuner. Ur ett folkhälsoperspektiv behöver vi få svar på frågan vad det här skulle innebära för de som exempelvis drar sig för att ta ledigt från jobbet för att besöka en vårdcentral.
 
Utan att veta så föreställer jag mig att det skulle avlasta lasarettssjukvården något. Eller att mer livsstilrelaterad problematik kunde avvärjas tidigare innan mer akut situation har uppstått. Ja Mats Lindbom sa det själv att han inte är så djupt involverad i sjukvården. Men idag stod det på text TV, det vi som är involverade vetat sedan länge. Nämligen att läkarbristen är stor och närmast i ett katastrofalt läge inom primärvården. Det är liksom en egen specialitet. Sen har han tyvärr missat att Centerns landstingsgrupp sedan länge driver frågan om längre öppettider på jourcentralerna och mobil doktor dygnet runt. Vilket skulle vara möjligt att bemanna.
Även om vi inte från början kan avgöra att en mer tillgänglig primärvård något skulle minska behovet av lasarettsvård så kan frågan inte heller avvisas utan vidare.
 Naturligtvis blir det svårare, närmast omöjligt, att lyfta ut vård till primärvården om vi ska ha två lasarett. Vi har bara drygt 150 000 invånare. Mats Lindbom dödar sina egna argument.
I valet mellan ett eller två lasarett finns ett antal frågetecken som kräver djupstudier. När man förespråkar ett nybyggt lasarett i länet så har jag ingenstans sett frågan om hur läkare och sjuksköterskor ser på en flytt. Många med jour har idag cykelavstånd till jobbet. Då går det inte att utgå ifrån att centrala personer väljer att flytta om ett nytt lasarett etableras mer centralt i länet. Bekymrade detta Mats Lindbom då man flyttade BTH från Ronneby till Karlskrona? För den saken skull så finns det ju tillräckligt med underlag för att studera hur en flytt påverkar i just vårt län då Karlskrona och Ronneby har en lång erfarenhet av att flytta företag och andra etablissemang mellan sig fram och tillbaka!
Är man sjuksköterska och bor i Torhamn får man ca 15 min längre restid om man kör bil. Sitter man på tåget så märker man knappt skillnaden. Ska lasarettet ligga kvar i Bergåsa så är det sådan brist på parkering att man planerar att anlägga personalparkering där den gamla ishallen låg. Blir väl dryg kilometer att gå i ur och skur. Undrar om personalen uppskattar det?
Och vad gäller den cyklande personalen så har det varit uppe till diskussion några gånger att det är så få som väljer cykeln och vi har på olika vis funderat på hur man kan få fler att cykla!

Befolkningstyngdpunkten finns ganska långt österut i länet. Ja det är några rediga häffaklumpar som bor där borta i öst. Inte alla men dessvärre några av de tongivande. Under mina 40 år i länet så har befolkningen varit runt 150 000 personer. Men sedan 1989 har Karlskronas befolkning ökat med över 5 000 personer medan länet som helhet nästan stått still.
 Utan Karlskrona som bromskloss kanske länet hade kommit längre? Äntligen har vi ett regionråd även hon från Karlskrona som tycks arbeta för hela länet. Heder åt henne. Lindbom själv var ute i svängen och fick till ett ”samarbete” mellan hamnarna här i Blekinge. Som den representant som förhandlade med trafikverket lyckades han med all heder att få våra hamnar utsedda till av riksintresse. Samme Lindbom lyckades på något vis i samma veva övertyga trafikverket om att det var mest angeläget att rusta upp Emmabodabanan än att koppla på sydostlänken med Öresundsbanan. Han har försökt övertyga mig om det samma men utan att lyckas. Och inte var det rusning till Emmabodatåget. Man fick ta om upphandlingen för det fanns ingen intresserad att trafikera banan. Frågan är hur mycket Blekingetrafiken subventionerar denna trafik. Men det får väl bli nästa batalj mellan Lindbom och mig. Om detta får jag läsa på mer. Men just nu är fokus på sjukhusfrågan.  
Var befolkningsökningen sker är av intresse även vid sjukvårdsplanering. Ur det perspektivet ligger också dagens båda lasarett väl geografiskt placerade. Med möjlighet till nybyggnad i anslutning om så krävs. Inget av nuvarande lasarett ligger optimalt. Karlshamns ligger bättre till vad gäller akutvården, nära E22:an och i rätt riktning med hänseende till regionsjukvården vilket jag kan tycka är viktigare. Ska man på planerat besök har man tid att åka kollektivt även om det kräver buss en sträcka. Karlshamns lasarett ligger dessutom på rätt håll om det krävs vidare transport till Malmö/Lund för regionsjukvård. Att föra en patient först österut för stabilisering och sedan västerut igen till regionsjukvården är ju lika dumt som det låter. Det är ett fåtal som får en mer tillgänglig akutsjukvård om lasarettet ligger i Bergåsa så som det gör idag. Förutsatt att järnvägsbommarna inte är nere..

Att höra en Centerpartist tala om var det bor flest som ett argument gör riktigt ont i centersjälen. Vår politik handlar om solidaritet och rättvisa. Allas lika värde. Om man bor i en liten ort ska man ha samma rättigheter som om man bor i en stor. Att hela länet ska leva torde vara alla Centerpartisters mantra.


Mats Lindbom, C
Karlskrona