Leta i den här bloggen

onsdag 13 juni 2012

Mer skola under terminerna inte på loven!

Nu har ju S verkligen klurat ut ett uselt förslag. S föreslår att de elever som inte når godkända betyg ska gå obligatorisk sommarskola i 20 dagar!
Vad kostar dessa 20 dagar?
Hur röriga blir inte dessa 20 dagar??!!
Min erfarenhet som mattelärare är att de elever som har svårt för matte har det inom ett flertal områden, procent, geometri, taluppfattning, statistik etc. ofta inom samtliga områden. Hur ska man angripa detta på 20 dagar? Det kommer bli jättesplittrat och de elever som mot förmodan skulle reda ut att nå betyg skulle troligen inte få in sina nya kunskaper i långtidsminnet. Är det betyg eller kunskaper vi vill ge våra elever?
När jag började som lärare för drygt 10 år sedan hade vi eleverna indelade i olika grupper. Röda och gröna mattegrupper. I den gröna gruppen var vi två lärare. Vi hade gott om tid att sätta oss en längre stund med enskilda elever. Det var en god stämning för vi pratade mycket mattematik och ALLA deltog i diskussionerna. Dels för att de var en liten grupp men också för att en del behöver längre tid att tänka ut svar och om det inte är en klick räsertänkare som kommer snabbt med svaren så vågar alla vara med och försöka svara. Och eftersom alla hade knepigt med matten så kunde de ta det med en klackspark om de svarade uppåt väggarna och fortsätta fundera och komma med nya svar. Vi hade elever som vägrade lämna den gröna gruppen och elever som var starkare och hade Vg men som ville vara i den gröna för att de ville ha ett lägre tempo. Men, flumskolan, kom fram till att man inte fick dela in eleverna i grupper! Jag har aldrig hört någon elev klaga på grupperna! Tvärtom, jag har haft elever som bråkat med skolledningen för att de ville vara i vår gröna. Nu har man dragit ner på mattelärarna och denna "lyx" att några får ha två lärare finns inte längre. Mycket sorgligt. Ge lärarna mer tid till varje elev och väldigt mycket mer tid till vissa elever så ska ni få se på resultat!
Får jag sitta i lugn och ro och rita, hälla med vatten, ta fram pastaringar och visa eleverna matte så kan jag höja elevens resultat. Garanterat!
De elever som skolkar... ja, en elev skolkade under alla år jag hade grön grupp! Men i nian fick vi med även denna elev. Och jag eller min kollega var ute i korridoren och jaga fatt i eleven. Jag chattade med honom för ett tag sedan. Han uppskattar än idag att jag tjatade och BRYDDE mig. Det finns elever som aldrig har någon som frågar hur matchen gick i helgen. Jag träffade en mamma en gång som inte visste i vilket lag dottern spelade. Är man två lärare så blir det små stunder över även till att klappa på axeln och fråga: hur var helgen? Och är man två så kan man hämta de som inte kommit till lektion, ge dom en privat tillrättavisning på skarpen och visa att MAN BRYR SIG! De uppskattar detta. En del tror jag testar gränserna just för att se om någon bryr sig.
Ge de elever som behöver mer hjälp mer hjälp - UNDER HELA TERMINEN! Så att det blir strukturerat och då slipper de känna sig misslyckade ända fram till lovet för att då möjligtvis få lite hjälp. Tror de kommer bli totalt sönderstressade dessa 20 dagar...
Förslaget åker i sopan i mina ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar