Leta i den här bloggen

onsdag 3 juli 2013

Självmord - tabu som måste brytas upp

I Almedalen har de haft ett mycket viktigt och intressant seminarium som fick mig att verkligen känna Å VAD JAG SKULLE VELAT VARA DÄR!
Kanske är bollen satt i rullning och denna viktiga fråga kommer att tas upp alltmer framöver.

Jag är övertygad om att skolan har en viktig roll att fylla. Men med alla dessa administrativa sysslor som man har numera så hinner man inte det där lilla extra som jag tror betyder så mycket för så många.
Att t ex fråga: "Hur gick matchen mot Asarum i helgen" eller "hur mår din häst nu?". Det finns barn som inte har någon som frågar!
Ibland är det allvarliga saker som hänt och då behövs en axel. Och tid!
Mobbning kräver också oerhört mycket tid. Bäst är om man lägger den tiden så att det inte uppstår.

Även landstingen har en viktig roll att fylla. Det är bra att man nu skriver Lex Maria anmälningar när självmord sker. Jag har alltid hävdat att Landstinget Blekinge ligger rätt till i kostnaderna för psykiatrin eftersom vi har höga kostnader. Det är nog snarare de andra landstingen som ligger för lågt!

1500 personer tar sitt liv varje år. I Blekinge torde det då röra sig om 30 personer! Var och en är en för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar