Leta i den här bloggen

fredag 20 september 2013

offentligt anställdas rätt till heltid

Heltidsfrågan het fråga i debatten. 
För mig är det självklart att alla som vill arbeta heltid inom offentlig sektor ska ha rätt till det. Därför ställer jag mig till 100% bakom partistyrelsens förslag att bifalla motionen. 
Dessa , oftast kvinnor, gör ett så viktigt arbete för oss. Då ska de också kunna leva på sin pension i framtiden. Vi har redan brist på personal inom offentlig sektor och det kommer att bli värre. Vi måste bli attraktiva arbetsgivare. 
MEN mitt främsta argument är ändå; att det är den viktigaste pusselbiten för att få ett jämställt samhälle. Jag var på en föreläsning om jämställdhet och studier i frågan pekar entydigt på just sambandet mellan heltid och jämställdhet. 
Därför drev jag frågan stenhårt i landstinget. Och nu har vi den regeln i Landstinget Blekinge att alla som vill jobba heltid ska få det. 
Men det går trögt på sina håll i landet så därför anser jag att det måste styras upp av regeringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar