Leta i den här bloggen

måndag 17 oktober 2011

Landstingsstyrelsen 17 oktober 2011 mina reflektioner

En knäckfråga: Ska vi enbart följa upp de ekonomiska målen? Eller ska vi samtidigt följa upp de andra målen vi satt upp? Så som målet om folkhälsan och målet om patientsäkerhet??
Jag tycker självklart att samtliga mål ska följas upp. Gör vi inte det är vi en okonsekvent ledning och det är det samma som en svag ledning. Ska man inte följa upp det ena så varför ska verksamheten vara följsam mot det andra?
Man kan också se det så här:
Att enbart följa upp de ekonomiska målen och ta bort de andra målen (inför nästa år) syftar mer till att rädda styrelsens huvud än att rädda befolkningens liv!
Om detta stred jag idag. Samtidigt stred jag än en gång för att 100% av de chefer med budgetansvar som inte når de kostnadsreduceringar de blivit ålagda (och själva sagt sig fullt möjliga att nå i början av året) skall skriva en åtgärdsplan. Men det blev avslag! Jag förstår verkligen inte. tillbaka till det jag skrev i början - man vill fokusera på de ekonomiska målen och därför släppa uppföljningen av kvalité och patientsäkerhet och ändå blir det avslag på mitt yrkande att de som inte följer budget ska upprätta åtgärdsplan.
De logiska kullerbyttorna avlöser varann i detta forum och snart vet jag inte varken ut eller in. Men eftersom jag är envis till min natur så kommer jag att tjata vidare.

Vad beträffar remissvaret "betänkande bättre insatser vid missbruk och beroende" så yrkade jag ett tillägg: Att mer forskning kring psykoscociala insatser behövs. Om dessa insatser i högre grad kvalitetssäkras, utvecklas och kombineras, med mer tydliga medicinska insatser kan resultatet bli bra. Men det blev avslag.

Det var ett kort möte och eftermiddagen ägnades åt budgetberedning. Ett spännande arbete som jag ser fram emot att skriva mer om framöver.
Tack och hej!

1 kommentar:

  1. Jag tycker det är högst rimligt att de läkare/chefer som gått med på att ett visst sparmål eller annat mål är rimligt att uppnå, ska redovisa varför målen inte uppnåtts. Därefter redovisa hur de tänker agera för att nå målen som de sagt är rimliga. Vad är de annars för mening med nåt överhuvud taget..?!

    SvaraRadera