Leta i den här bloggen

tisdag 18 oktober 2011

Min motion ang Gastric Bypass

Idag under budgetberedningen fick jag veta att min motion angående Gastric Bypass har lett till 3 miljoner i besparingar. Dessa operationer är allt annat än ofarliga och har en relativt hög mortalitet (dödlighet) och det finns en rad andra nackdelar som begränsningarna att äta innebär. Det är absolut möjligt att reducera sin vikt med andra metoder så som bantning och motion. Om orsaken till onormalt hög vikt är att man mår psykiskt dåligt så kan inte en kirurgkniv bota det utan endast ta bort symptomet. Det är viktigt att man först ger dessa patienter allt det stöd som är möjligt att ge för att dessa ska minska sin vikt på naturlig väg. Lyckas man så får man ett långvarigt resultat och det är en helt ofarlig metod.
Jag fick inspiration till motionen då jag såg TV programmet "biggest looser" (jag gillade inte titeln på programmet, men innehållet). Samt ett utrikesprogram, där man resonerade kring riskerna med dessa operationer och där man sa att mortaliteten var 5%!
Motionen fick först avslag i hälso och sjukvårdsberedningen. Men den uppmärksammades av divisionschefen och han bekräftade att man gjorde för lite för att hjälpa patienterna att klara viktminskning utan operation. Den gick en ny runda och vann då bifall. Och resultatet är som sagt 3 miljoner i besparingar och nu ska jag ägna mig åt att följa upp att de som inte blir opererade får bra hjälp att minska sin vikt.
Nämnas kan att dessa operationer har ökat dramatiskt i antal. Region Skåne har 300 nya remisser i månaden och de stjälper snart vården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar