Leta i den här bloggen

onsdag 2 november 2011

Höj inte skatten! Bolagisera fastigheterna istället

Idag är jag så oerhört frustrerad. Att det kan finnas ett så genuint motstånd mot bolagisering hos S, V och Mp att de hellre höjer skatten är för mig obegripligt. Är de .....?

Jag har länge nu drivit frågan om bolagisering av fastigheterna. Jag trodde det fanns ett hopp om att Kalle Sandström skulle få med sig sin grupp. Men, nej! Jag som är beredd att sälja mig till f-n själv för att få igenom detta. Först IVA i Karlshamn, vårdplatsreduceringarna, distriktssköterskemottagningarna och nu detta!
Lite om bolagisering av fastigheterna:


Om man bolagiserar enligt det fjärde alternativet vi fått presenterat från tjänstemännen
Så har man följande ekonomiska potential: (nedan avskrivning från en powerpoint presentation vi fått föredragen i LS au).
------------------------------------------
Med erläggande av full stämpelskatt för mindre yttre anläggningar och efter fastighetsregleringar i de anläggningar där så är möjligt, samt med en genomsnittlig avskrivningstid (amorteringstid) på 25 år i det nya bolaget:

Köpeskilling        Stämpelskatt           Behållning
1 500 Mnkr         10 Mnkr                  281 Mnkr!!!!!!!!

Om vi utgår från ovan och förutsätter övriga kostnader oförändrade och att skatteplikt för realisationsvinst inte föreligger samt lägger på grov uppskattning av andra med bolagisering förenade kostnader så skulle man i detta exempel frigöra ca 281 Mnkr. Exemplet gör det dessutom möjligt att bibehålla nuvarande hyresnivå! Inkl samtliga kapitalkostnader!

En möjlighet att begränsa stämpelskatten är att genomföra så kallade fastighetsregleringar på de fastigheter det kan vara möjligt.

Hur går en fastighetsreglering till?
Steg 1) I samråd med lantmäterimyndigheten identifieras en byggnad inom befintlig fastighet som kan vara lämplig för avstyckning varpå fastighetsägaren beställer en lantmäteriförättning och den 
aktuella byggnaden med tillhörande markområde styckas från stamfastigheten.

Steg 2) I det LTB helägda dotterbolaget köper nu den avstyckade fastigheten av LTB för aktuella marknadsvärde och erlägger full stämpelskatt.

 
Steg 3) När bolaget fått lagfart för den aktuella fastigheten kan man nu i överenskommelse med LTB begära en fastighetsreglering där man utan att betala stämpelskatter köper det resterande fastighetsbeståndet på stamfastigheten och reglerar in det i den i steg 2 förärvade fastigheten.
-------------------------
Smart va! Det är inte jag som är så smart och kommer på detta. Utan vi har fantastiskt duktiga tjänstemän som klurar ut såna här förträffliga idéer. Och de tar kontakt med tjänstemän i andra landsting och kommuner. I detta fall bl.a. Karlskrona kommun och får tips. TYVÄRR ÄR DET ALLTFÖR MÅNGA POLITIKER SOM INTE LYSSNAR IN OCH DRAR NYTTA AV ALL DENNA KUNSKAP!! Som sagt. Jag är ingen stjärna på fastighets affärer, jag gläds över allt jag har förmånen att lära mig när jag sitter i landstingsstyrelsen, men jag lyssnar i alla fall på de som kan bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar