Leta i den här bloggen

måndag 29 oktober 2012

Det går inte rätt till! Ska man hänga budbäraren då?

Det går verkligen inte rätt till när protokollen i Hälso- och sjukvårdsnämnden i Landstinget Blekinge skrivs.
Detta påtalade jag senaste mötet då jag väckte en ordningsfråga. Jag bilade en tydlig redogörelse över felaktigheterna som finns i protokollen. Det handlar bl.a. om att satser som ordförande skrivit dit i efterhand som inte är på något vis tagna under mötet. Jag fick inte lägga mina att satser för ordförande menade att vi inte kunde lägga yrkanden till delårsbokslutet. OCH SEN GÖR HAN DET SJÄLV I EFTERHAND!
Det handlar också om ett protokoll med 4 att satser som är författade och inlämnade av Fp, C och (Kd som endast har ersättarplats) där det står i protokollet att vi yrkar avslag till den första att satsen. Den vi själva författat! Det står också att majoriteten yrkade bifall till våra andra yrkanden. Vilket de inte gjorde. Vi la till och med en protokollsanteckning med den första att satsens innebörd.

När jag nu läser Sydöstrans ledare blir jag mycket förvånad.
Tydligen vore det bättre att göra en JO anmälan. Då skulle inte jag bli hängd så som budbärare i alla fall.

Och jag vet inte vad som stör mig mest. Att man förvränger protokollen eller att man gaddar ihop sig, M och S och vidhåller att man inte gjort fel. Att jag far med osanning.
Ola Persson, SD, gick upp i talarstolen och bekräftade min bild av det hela. Och ingen kan anklaga C och SD för att gadda ihop sig för mer hund och katt kan man nog inte vara på den politiska kartan. Men jag uppskattar folk som är ärliga och håller sig till sanningen och också står upp för den.
Nils-Ingmar Thorell som har stor erfarenhet av ordförandeskap gick också upp och gjorde ett så klart och tydligt uttalande som det bara går. Man kan bara inte konstruera att satser i efterhand deklarerade han. Sen spelar det ingen roll om alla i nämnden står bakom innehållet.
Och som sagt. Jag fick inte lägga mina yrkanden.

Vidare skriver Bulow att vi har en splittrad borgerlighet. Helt fel Bulow! Vi har tre borgerliga partier som är oerhört samspelta och det känns verkligen kanon att nu kunna gå fram som ett starkt alternativ i nästa val. När vi försökte samarbeta med M med Alexander Wendt vid rodret var det hela tiden kompromisser långt ut på ytterkanterna och det för inte politiken framåt. Man kan inte stå för långt ifrån i ett samarbete. Så enkelt är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar