Leta i den här bloggen

onsdag 8 januari 2014

Snälla låt skolan vara nu!

Drog en tung suck igår när jag överraskat såg på TV att alliansen, inkluderat Centerpartiet, sällar sig till Sossarnas stolliga ide att satsa på kvantitet istället för kvalitet i skolan.

Nio års grundskola räcker fullt tillräckligt!
Det handlar om att göra dessa nio år bättre.
Så här går det t ex till i matten:
Man läser procent i åk 7 i ett visst antal givna veckor. Rätt stressat tempo och är en elev sjuk en vecka och har svårt att hänga med blir det definitivt än stressigare.
Sen läser man samma kapitel i åk 8. Lika stressigt. Elevern minns såklart en hel del från åk 7 men jag vill hävda att det man verkligen har förstått fastnar bäst i minnet.
Ja sen är det samma visa i åk 9

När jag hade min praktik i en åk 4 då jag läste till lärare hjälpte jag samtidigt en vän med matte A på gymnasiet. Det slog mig att det var väldans vad lik matten var i åk 4 och matte A!
Man tuggar om! Är detta bästa sätt att lära? Nej det tror jag verkligen inte.
Jag rider. Och inte tusan skulle man gå vidare inutbildningen innan grunderna sitter. Där tar man en nivå i sänder och det är helt individuellt. Går man fortare fram i utvecklingen byter man grupp.

Det finns ett flertal elever som hålls tillbaka i sin utveckling i dagens skola. De skulle må väl av att börja på gymnasiet tidigare. Hur blir det för dessa begåvningar med detta tokiga förlag att förlänga skolan ett år? Som vanligt kommer dessa elever i kläm.

Sen det här med tiden i skolan. Som jag sagt så finns det elever som skulle må väl om de finge börja med gymnasiestudier tidigare.
I övrigt anser jag att det är ett enormt problem att det ska behöva ta 10-15 min att komma igång med lektionen. Det innebär att mer än 20% av lektionstiden försvinner! (50 min lektioner)

Mina elever hade mobiltelefonerna på katedern och alla utom en under alla år tyckte detta var jättebra. Jag har inga problem med att en telefon ringer. Jag tappar inte tråden. Men det är ju hopplöst att just som man förklarar ett problem igen och man märker att nu, nu börjar eleverna förstå, ja då ringer det!

Sen det här med sommarskola. Vad blir kostnaden? Kommer man att utöka budgeten för att klara detta? Behöver man inte istället satsa på att höja lärarnas löner?
Eller har man tänkt genomföra det med befintlig budget? Då måste man skära ner ytterligare på den ordinarie undervisningen. Då blir det inget annat än en ond cirkel.
Ett problem med de som inte når målen är stor frånvaro. Skolk till viss del men det beror säkert på att man upplever undervisningen stressig och man hänger inte med. Då skolkar man för att skydda sig själv mot sänkt självförtroende. Förr när vi inte dokumenterade spaltmetrar så fanns tid över att söka upp dessa elever och ge extra hjälp. Den elev som skolkar från lektionerna där läraren ger extra hjälpmoch ställer upp finns knappt. Då handlar det om andra stora problem som en bra elevvård måtte finnas till för.

Varför tog man bort nivågrupperingarna vi hade i matte? Vi hade röda och gröna grupper. Det var minsann stor önskan om att gå i den gröna gruppen. Blyga tjejer kände att de kunde prata matte i den mindre gruppen. Detta fungerade jättebra. Men, det var ju inte inne. Man skulle ju inte göra skillnad på elverna..
13000 elever utan betyg är väl att göra skillnad!

Förr skrev vi några rader på ett A3 ark i omdöme. Idag är det spaltmetrar.
Förr fanns tiden att hjälpa eleverna. Idag dokumenterar vi vad de behöver hjälp med!

Alliansregeringen har genomfört ett antal väl genomtänkta reformer:
-Ett nytt och tydligt betygssystem
-Fler nationella prov vilket ger en jämlik skola dock kraftigt ökad arbetsbörda så därför anser jag att Skolverket ska sköta rättningen.
- lärarlegetimation och att man endast får undervisa i det ämne man är behörig i är den bästa reformen av alla! Här har vi nåt som kommer att ge positiva avtryck!!
- betyg tidigare.

Låt nu dessa goda reformer få göra verkan och låt bli att kasta in nya reformer!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar