Leta i den här bloggen

fredag 10 januari 2014

Jomshof = islamofob

Min teori är att Åkesson bara är ute efter makt och pengar. SD var den enkla plankan för att nå dit. Och den plankan la Jomshof ut.

Jomshof har förskräckt mig vid mer än ett tillfälle då vi debatterat i landstingsfullmäktige. Många vitsordade att han är ju annars så trevlig. "Bortsett från hans hemska åsikter". Jag kan inte skilja lika lätt på politik och person. En större islamofob vet jag inte om det finns.

I somras skrev Karlskronas SD-politiker Michael Hess ett inlägg på Facebook där han säger att ”det är djupt inrotat i islamsk kultur att våldta och misshandla sådana kvinnor som inte rättar sig efter islams lära”. Ur dagens BLT. 

I dagens BLT ställer sig Jomshof bakom detta uttalande. Och han gör det på sitt sätt. Det där som ingen normal människa klarar av. Han talar nästan vetenskapligt om sina lögner. Han lägger fram argument och hänvisar till källor. Och det brukar ju gå hem. Men se denna gången mötte han en journalist som inte tillät Jomshof sätta agendan på artikeln. Han fick motfrågor och krävdes på svar var i Koranen det står. Och det redde han inte ut. Äntligen en journalist som ställer SD mot väggen.
Denna frågan från journalisten Maria Gisselquist var ju briljant: "Är det då ett uttryck för svensk kultur när en svensk man våldtar?"

I slutet av artikeln står något som får mina funderingar att spinna vidare:
"Det finns många studier som visar att utrikes födda som grupp har sämre sociala förutsättningar än svenskfödda och det är just sociala faktorer som generellt ökar risken för brott, enligt BRÅ.
Den förklaringen köper inte Jomshof.
– Man för diskussioner i olika länder där man tittar på varför vissa invandrargrupper är överrepresenterade i viss brottslighet och man landar i slutsatsen att det är ett kulturellt arv och religionen är inbakad i det kulturella arvet."    


Jag tror att det finns en faktor till bakom fler anmälda brott i grupper med sämre sociala förutsättningar. Jag tror att kvinnor ur socialt god samhällsgrupp, som inte sällan själv gör karriär, inte vill/förmår anmäla en våldtäkt och i synnerhet inte om den sker inom äktenskapet. Hur ska de GEMENSAMMA vännerna reagera? Arbetskamraterna? Kvinnan som kämpat så uppåt i karriären vägrar vara ett offer? 
Som sagt. Detta är bara mina funderingar. Jag har inget belägg för detta utan det är bara vad jag tror baserat på mina egna erfarenheter och iakttagelser av folk. 
Men jag är säker på att det precis som journalisten framhåller finns många nyanser på denna statistik. 

Och jag är fullständigt övertygad om att de män som har en dålig kvinnosyn, är emot jämställdhet och använder nedlåtande tillmälen mot kvinnor är direkt överrepresenterade i gruppen våldtäktsmän. 
Hmm vad var det järnrörs Sverigedemokraten kallade kvinnan som visade civilkurage  "jävla hora" var det väl! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar