Leta i den här bloggen

torsdag 1 mars 2012

grova förtal

Om detta skulle jag kunna skriva mycket. Med anledning av en insändare där jag dras i smutsen å det grövsta i tidningen Sydöstran av en tidigare elev så skriver jag några rader om det.
Jag kan inte fullt ut bemöta insändaren. Min tystnadsplikt hindrar mig eftersom eleven skrev under med sitt namn, Filip Westerlund. Han finns på facebook under namnet Philos Östergrund och läser man insändaren som är så fylld av hat och speglar en väldigt förvirrad ung man, min tolkning av insändaren, som är aktiv inom ung vänster och studerar foton där han bl.a. hänger i en lyktstolpe så kan ju var och en dra sina egna slutsatser. Men jag ska inte lägga mer energi åt detta nu. Jag gläds istället för alla de mail, kort, sms och en och annan kram in real jag fått från tidigare elever som reagerat starkt på insändaren och som uppskattat mycket att få haft mig som lärare. Många minnen har väckts till liv och jag ler när jag tänker på dem. Och jag gläds åt alla fina människor jag fått följa under en viktig del av deras liv och som jag gläds åt att nu fått höra av dem och fått veta vad de gör och att det har gått så bra för dem.

En annan sida på den här historien är hur tidningen Sydöstran agerat. Tänk att de har så dåliga rutiner och låg moral att de låter en insändare gå i tryck där mitt namn, arbetsplats och partitillhörighet framgår och där jag blir grovt förtalad. Och ännu mer olyckligt eftersom jag inte kan bemöta lögnerna eller berätta min syn på saken i och med tystnadsplikten. De har bett om ursäkt och lovat ändrade rutiner. Något gott ur detta då hoppas jag. BLT som också fått insändaren till sig tog inte in den. Där fungerar rutinerna bättre kan man konstatera. Så en eloge för dem.

Och nu full fokus på politiken. Där finns som vanligt mycket att hålla koll på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar