Leta i den här bloggen

lördag 15 februari 2014

Järnvägar: Det gäller att satsa rätt. Så det inte spårar ur

I Blekinge har vi två hamnar.

Idag frågade jag en man som är mycket väl insatt i godstransporterna i länet och genom hamnarna hur mycket gods som fraktas över Karlshamns hamn jämfört med Karlskronas hamn.
Svaret blev:
"Man brukar säga att i Karlskrona hanterar man lika mycket gods under ett år som vi hanterar i Karlshamn under Juli månad (lägsta volymen under året)"

Så varför prioriterades Emmaboda banan före Sydostlänken. Båda järnvägsförbindelserna behövs men det är helt klart att både ur miljösynpunkt och ekonomisk synpunkt så är behovet större av Sydostlänken. 
Det hade dessutom avlastat Skånes överhettade trafik.
Och inte var det någon som ville trafikera Emmaboda banan. Man fick inte in några anbud. 
Tack och lov är trafiken igång nu. Och det är för väl att man även gör tågstop vid Holmsjö.
Det är verkligen ett lyft för Holmsjö och inte stör det oss resenärer om det blir några minuter längre färd. Bättre då att tåget håller tidtabellen.

Häromdagen följde jag "Infrastrukturdagen" på TV. En man i publiken gjorde ett intressant påpekande. Han menade att det här med medfinasiering har lett till att de mest prioriterade projekten fått stå tillbaka.
Jag är för medfinansiering men man måste se över det här med hur man ska prioritera. Även om det finns kommuner och privata aktörer som är stadda i kassan och redo att finansiera så kan inte staten ha rätt att satsa med allas våra gemensamma medel på något annat än det som är bäst för hela landet.

Lite från tidningarna om saken:
BLT 2012-08-09

"Ingen vill köra tågen

Blekingetrafiken fick inga anbud. Inget företag vill köra trafiken på Emmabodabanan.
Det är orsaken till att persontrafiken inte kan starta när den upprustade banan står klar i juni nästa år.
– Vi har inte velat gå ut med detta tidigare, men nu måste vi bemöta kritiken genom att berätta sanningen, säger Blekingetrafikens vd Hans Jonasson.
– När anbudstiden gick ut för en månad sedan hade vi inte fått ett enda anbud. Det fanns inget företag som ville köra tågen mellan Karlskrona och Emmaboda. Vilken stress! Vi fick kontakta våra jurister och börja om igen med att uppvakta olika företag.
Den processen pågår just nu men Hans Jonasson kan inte gå in på hur långt man kommit.
– Förhoppningsvis hittar vi någon som kör.
Kritiken som ventilerats i pressen är det faktum att Blekingetrafiken, utan att förklara varför, sagt att persontrafiken väntas komma igång först ett halvår efter att själva banan är klar, i december 2013. Det är denna tidsaxel kommunalråd Mats Lindbom (C), ansvarig för infrastrukturfrågor, kommenterar.
– Uppseendeväckande, säger han. Vi har kämpat i årtionden för upprustningen av Emmabodabanan och när den är färdig är vi inte rustade att sätta trafik på banan. Vad skickar det för signaler?
På Blekingetrafiken har det varit ett minst sagt turbulent år.
– Från början var vi hårda mot Trafikverket för att förvissa oss om att starten verkligen skulle ske i juni 2013, säger Hans Jonasson. Sedan blev det klart att en bro skulle byggas över järnvägen vid Bergåsa station och det skapade oro över att driften skulle bli försenad.
– Det stora problemet blev i stället att ingen ville köra trafiken. Och att vi nu har svårt att hitta någon som ville sköta underhållet av tågen. Det är en separat upphandling och en stor sak. Det gäller skötseln av 20–30 tåg.
Blekingetrafiken samverkar med Kalmar, Kronoberg, Jönköping och Skåne. Det senaste bekymret är tillgången på tåg som också visat sig bli ett problem.
Sedan länge är det bestämt att Blekinge ska ta över pågatågen från Skåne där man byter till modernare tåg.
Skånetrafiken har först i sommar lyckats få fram sina nya tåg och därmed kunnat släppa pågatågen till Blekingetrafiken.
– Nu ska personal anställas och ett antal komponenter komma på plats, säger Hans Jonasson. Vi behöver ha tid på oss. Normalt tar det ett år att få igång hela verksamheten.
– Om vi kör pågatågen som de är kan vi kanske vara redo i augusti nästa år, men jag skulle vilja ha dem snygga och uppfräschade, med nya säten och dylikt. Då blir vi inte klara förrän i december. Förutsatt att vi hittar någon som vill köra tågen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar