Leta i den här bloggen

onsdag 5 oktober 2011

Snart sitter man väl o enbart sätter betyg i brist på kollegor

Kanske jag spetsar till det lite med min rubrik. Men jag är faktiskt oroad över hur det kommer bli i framtiden när det blir brist på arbetskraft och de arbetssökande har att välja mellan jobb. Vem väljer då läraryrket? 4,5 års studier på högskolan kostar, är krävande och löneläget är inte alls i paritet med utbildningskrav och stress och ansvar. Visst är det ett fantastiskt roligt och inspirerande jobb. MEN hur långt räcker det? Det finns andra yrken som är spännande. Vilka yrken är viktigast att vi besätter med de bästa? Tänk om det blir så att den som inget annat jobb fick blev lärare!

Under ett möte i Landstingsstyrelsen för ett par år sedan var vårdförbundets företrädare där och föredrog bl.a. deras löneläge. Vi fick se ett diagram där det framgick att en sjuksköterska måste arbeta i 25 år innan det lönar sig att hon läste på högskola. Jag fick ett uppvaknande vill jag lova. Vi som är 4-9 lärare har läst 1,5 år längre och har lägre lön än en sjuksköterska!

Nu vill regeringen, inklusive Centerpartiet!, att vi lärare ska vidareutbilda oss och höja vår kompetens för att få högre lön!! Större förolämpning får man ju leta efter. Nu skallar Mp i samma kör. Ja jisses. Vart ska detta ta vägen. Kan det ta annat än galen ände?

En annan makaber sak är att hur jag är som lärare och hur bra jag är i undervisningssituationen inte räknas in vid ett lönesamtal. Sedan jag fick det beskedet har jag inte gått på fler lönesamtal. Man skulle delta på skolutvecklingsmöten etc. för att få högre lön. Om man är en fena på att undervisa och hjälpa eleverna att utvecklas var inte värt ett vitten.

Så nu har jag fått gnälla av mig lite. Känns i alla fall skönt det. Imorgon ska jag ut i skogen och vakta en orienteringskontroll och guida eleverna i backen i stället för i fysiken. Och ni kan räkna med att det blir regn. Det regnar ALLTID när Österslätt har orientering. Fattar inte alls hur gympalärarna lyckas pricka så fel vartenda år. Nästan så man kan tipsa SMHI och säga att det är statisktiskt säkerställd prognos ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar