Leta i den här bloggen

torsdag 7 juni 2012

Kilometerskatten får motsatt effekt!

Än en gång har jag fått privilegiet att träffa kloka människor i och med politiken. Riksdagsledamoten Karin Nilsson som är Centerns skattepolitiska talesman besökte Karlshamn och vi träffade åkeriföretagare. Äldre herrar som imponerade med sitt kunnande. Och miljöengagemang!
Temat var kilometerskatten och miljön. Det var mycket intressanta diskussioner. Argumenten mot kilometerskatt eller vägslitageskatt som den också kallas är många. Den kommer inte drabba åkeriföretagen direkt. Tvingas tillverkningen utomlands så finns fortfarande ett stort behov av att distribuera ut varor i vårt lands alla vrår och då ska snarare fler varor från utlandet och hit. Med andra ord ökar transporterna snarare.

Varför för S, V och MP en så företagsfientlig politik? Hur kan de mena att ett sådant förslag skulle vara bra för miljön? All trafik går inte att styra över på järnväg. Att bygga järnväg innebär också ett stort ingrepp på miljön.

Åkeriföretagen lägger denna kostnad på fakturan till kunden. Kunden dvs. mataffären, Volvo i Olofström, Timmerbolaget etc. lägger kostnaden på konsumenten, du och jag. Till vilken nytta?
S, V och Mp vill ta in 4 miljarder på denna skatt. Dessa pengar ska gå till utbyggnad av järnväg. (Inte i Blekinge dock!!!!)
De pratar om att lägga all skatt på europa vägarna. Då blir det dyrt att köra där. Detta lär leda till att man väljer andra vägar. Vägar som inte är byggda för tung trafik utan slitaget ökar och trafiksäkerheten blir sämre.

En fråga jag burit på ett tag är att det är nog avgörande att "sätta sig ner" NU och se djupt in i kristallkulan. Ska vi satsa stora pengar på järnvägar? Ska vi satsa på miljöbränsle istället? Ta fram nya effektivare motorer? Var får satsade pengar störst nytta? Får vi över trafiken på biobränsle så har vi inte samma behov av järnvägsutbyggnad. Jag tycker det är högre prioriterat att rusta upp den järnväg vi har och få den att fungera. Undantaget sydostlänken som verkligen behöver byggas och där futtiga kilometrar ger en enorm besparing på sikt.
Ska vi satsa på eldriven trafik? Hur stor kapacitet har vi att ta fram el utan kärnkraft?? Det hörnet vill jag inte måla in mig i. Kärnkraft har allt för många nackdelar som inte överväger den enda fördelen.

Biobränsle kan vi tillverka i Sverige. Vi har odlingskapacitet vi inte nyttjar. Svenskt lantbruk skulle få de pengar vi idag köper olja för. Vi skulle få arbetstillfällen i Sverige. Detta i sin tur skulle generera skatteintäkter som vi kan använda till vår välfärd och vidare satsningar på miljöarbetet.
Och hur många konflikter runt om i världen beror inte på den där oljan?

Men EU måste få ändan ur vagnen också. Att man inte får subventionera biobränslen gentemot bensin och diesel är ju rent makabert! Här måste en ändring till.

Subventioner före skatter!
Morot istället för piska!
Gynna svenska lantbrukare istället för oljeshejker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar